Tuesday, December 14, 2010

~ mimpi mainan tiduur ~

bismilahirrahmanirrahim....
coretan drpd seorang wanita biasa....

mesti sume pernh rase mmpi kan..kadang2 mimpi tu best, kadang takut, kadang sedih..mcm2 mimpi ade kan..hehe..hakikatnya, mimpi itu adalah nikmat yg diberikan oleh ALLAH S.W.T kpd sesiapa yg dikehendakiNYA..kalu mimpi tu dtg daripadaNYA, disebut " al-rukyah".kalu dtgnya mimpi itu daripada iblis, disebut " al-hulm "


hmm..mcm2 mimpi dh kita rasa kn??smlm mimpi yg best..enthlah ttbe je mimpi tu kan..saye suke.mgkn letih sgt kot, baring2 terus tidur kan..huhu.=)...


**Imam Ibnu Sirin, dalam bukunya Tafsir Mimpi Menurut Islam, berkata: ‘Tidak semua mimpi dapat ditafsirkan makna yang terkandung di dalamnya. Ada kalanya mimpi bagaikan angin lalu namun ada yang benar-benar menjadi kenyataan.’  


 **“Apabila salah seorang daripada kamu bermimpi dengan mimpi yang menyenangkan, maka itu adalah daripada Allah Taala. Dia hendaklah memuji Allah dan ceritakannya kepada orang lain” (Riwayat Bukhari) ..


**“Mimpi yang baik (soleh) itu dari Allah, sedangkan mimpi buruk itu dari syaitan.” (Riwayat Bukhari)  


Rasulullah SAW telah mengajar doa berikut yang bermaksud: “Ya Allah, aku berlindung kepada-Mu daripada syaitan dan daripada keburukan mimpi” 

2 comments:

zue anak sudin said...

insyaAllah..semoga mendatangkan maksud yg baik. amiinn~ =)

Qaseh Dania said...

zue..insyALLAH amin2...=)